“Houd de route vrij” en “Houd de lijn vrij”. Zadelhoesjes met dat opschrift deelde wethouder Floor Gordon (foto) van inclusie vrijdag uit op de markt op het Stadsplein. Het initiatief was gekomen van de werkgroep Inclusie (foto onder), een onderdeel van de Participatieraad Sociaal Domein. Gordon vond dat in de stad ook wel heel veel rijwielstandaards precies liggen bij de lijnen voor visueel gehandicapten en de route voor anderen fysiek beperkten. Een fout die bij de herinrichting van het Stadshart in elk geval niet meer gemaakt wordt, zei ze.

Maar de hoofdoorzaak van het feit dat de gemiddelde Amstelvener zich niet gelegen laat liggen aan de bijvoorbeeld voor blinden gemaakte ribbelpaden, zodat zij met hun stok voelen waar zij heen moeten, is gewoonweg dat veel mensen niets weten van het belang van die lijnen, zei iemand van de werkgroep.

Boete

Terwijl de boete gelijk is aan die van het zonder vergunning parkeren op een invalide parkeerplaats. Floor Gordon deelde haar eigen ervaringen met de groep. Zij kwam er voorheen met een kinderwagen ook niet door, wegens de vele opstoppingen door fietsen. De werkgroep heeft een gesprek gehad met de wijkboa. Die zou toezien op verkeerd gebruik van de ribbels, maar heeft ook méér te doen.

Examens

Gordon is voorstander ervan dat bij de verkeersexamens voor scholieren ook dát onderwerp aan de orde komt en niet jaarlijks op het Stadsplein alleen de ‘dode hoek’ van vrachtwagens. Het gaat erom dat de doorgangen voor niet worden geblokkeerd voor kinderwagen, rolstoelen, blinden en andere fysiek gehandicapten. “Houd de lijn en de route vrij”, is dan ook het dringend advies van de inclusie werkgroepen van Amstelveen en Aalsmeer. Een folder met dat advies hing Floor Gordon op aan de sturen van de fietsen. Als héél Amstelveen mee moet doen, behoren ook fysiek beperkten daarbij. “In de werkgroep zitten inwoners met ervaringskennis; zij weten als geen ander wat je tegenkomt als je een beperking hebt. De werkgroep werkt samen met de gemeente Amstelveen aan verbeterpunten”, staat er. Overigens onderzoekt de werkgroep belemmeringen in de stad. Een klankbord voor gebruikers, ontwerpers en projectleiders.

4 REACTIES

  1. In dit geval heeft RvW vaak gelijk, maar niet alleen daar maar ook in het ov en de toegankelijkheid daarvan. Hoe vaak zijn liften niet stuk, te grote gleuven tussen perron en wagen, buschauffeurs die geen zin hebben om het liftje te gebruiken en daarom keihard doorrijden nog gestimuleerd door directie door te strakke roosters . Ja, de hypocrisie van onze overheid op dit gebied slaat alles, maar ik denk ook dat ze heel vaak buiten de realiteit leven daar aan de Poel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.