Op een deel van Zonnestein verandert de verkeerssituatie. Omwonenden hadden geklaagd over hun veiligheid. Wegens het brede wegdek tussen Tulpenburg en de rotonde rijdt het verkeer er harder. Daarom versmalt de gemeente de rijbaan en legt rode fietsstroken en een zebrapad op een verkeersplateau aan.

Eind december 2022 hield wethouder Herbert Raat (verkeer) samen met een verkeerskundige op verzoek van buurtbewoners een schouw op locatie.

Aanpassingen

De buurtbewoners maakten zich onder meer zorgen over de vele schoolgaande kinderen die de weg oversteken. Wegens de drukte bij aannemersbedrijven kon de gemeente de werkzaamheden onlangs pas starten, zegt zij. Maar volgens Raat staat gemeentelijk de verkeersveiligheid hoog in het vaandel. “Het is goed om te zien dat inwoners en raadsleden, zoals in het geval van de Oranjebaan PvdA-raadslid Arnout van den Bosch, actief aan de bel trekken bij zorgen over de verkeersveiligheid van hun eigen en andermans kinderen. Bij elk verzoek voeren we een schouw uit om de situatie te bekijken en waar nodig voeren we aanpassingen door.”

Verkeersveiligheid

Besloten is om het profiel van Zonnestein tussen Tulpenburg en de rotonde aan te passen en aan te laten sluiten op het smallere deel van Zonnestein dat al voorzien is van rode fietsstroken. Op vergelijkbare wegen wordt over het algemeen rustiger gereden, zegt de gemeente. Er komt ook ter hoogte van het wandelpad langs de siervijver een zebrapad, wat volgens de gemeente autoverkeer extra afremt, zodat voetgangers veilig kunnen oversteken.

Van 50 naar 30 km

Er wordt gewerkt aan een raadsbesluit voor het verlagen van de snelheid op Zonnestein en een aantal andere vergelijkbare wegen in Amstelveen van 50 km/u naar 30 km/u, zoals in heel Amsterdam. Dit besluit zal naar verwachting medio 2025 voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Fotobijschrift: Wethouder Herbert Raat en een gemeentelijke verkeerskundige (eind december 2022) bij een verkeersschouw op Zonnestein op verzoek van PvdA-raadslid Arnout van den Bosch en inwoners.

2 REACTIES

  1. De wethouder is begripvol en welwillend voor bepaalde wijken. Voor andere beduidend minder.

    Dat zebrapaden auto’s vaart doen minderen en dat voetgangers zodoende veiliger en minder schichtig en gehaast kunnen oversteken, is bekend. Dat er toch geen zebrapaden zijn tegenover de ingangen van de schouwburg en de muziekschool, heeft te maken met het feit dat de wethouder weinig begrip en nog minder welwillendheid toont voor het Stadsplein en Stadshart.

    Kinderen die met hun instrumenten de muziekschool verlaten en schouwburgbezoekers die na een voorstelling het Stadsplein willen oplopen, moeten goed uitkijken, want daar wordt hard gereden. Er zijn zelfs geen verkeersdrempels..

    De Keizer Karelweg is een racebaan. (Zie de laatste beelden in onderstaand album.) Ook dat moet de wethouder bekend zijn.

    https://photos.app.goo.gl/jkM4KLXKuSvpt3PQ9

  2. Amstelveen leeft op symboolpolitiek. We gaan het niet hardop zeggen; maar we zijn lief voor de automobilist. Die heeft immers een hoop geld betaald voor zijn geile autootje. Dus we leggen ‘drempels’ aan waar je met je goed geveerde bolide alleen maar harder overheen wilt rijden. Heerlijk. Dat is Amstelveen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.