Eigenlijk sloeg directeur Marieke Uildriks van museum JAN te spijker op de kop toen ze zei dat men iedereen kan wijs maken wat kunstzinnige uitingen zijn. “En wij trappen er allemaal in.” Het nieuwe cultuurcampagne ‘Visit Amstelveen’ en werd dinsdag afgetrapt in De Landing op Uilenstede door onder meer de wethouders van cultuur Herbert Raat en van Citymarketing Adam Elzakalai, alsmede de culturele instellingen (foto), van de twee musea tot het Amstelveens Poppentheater. De cultuurcampagne duurt tot en met 17 november.

Twee maanden lang moet men voor kunst dus Amstelveen bezoeken.

Pubquiz

Tijdens de cultuurweken Amstelveen kan men dus de ‘culturele pareltjes’ ontdekken van de stad en ook nog eens heel voordelig. Overigens publiceerden vrijwel alle instellingen wat zij aan cultuur te bieden hebben, zodat er eigenlijk weinig nieuws uit de aftrap kwam. De stadspianiste Li Xie trad voor het veerst op bij de opening  van de aftrap.

Bij verschillende culturele instellingen krijgt men twee toegangskaarten voor de prijs van één. Volgens wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken en Stadspromotie krijgt cultuur nu een centrale plaats in de citymarketing. “Het doel is om de drempel te verlagen en cultuurbezoek in Amstelveen te verhogen”, zei hij. Er wordt, zei hij, ook extra de focus gelegd op internationale stedelingen.  “Het is een campagne met zichtbaarheid in de regio.” Cultuurwethouder Herbert Raat zei ‘waanzinnig trots’ te zijn op de stad, waarin de cultuur als podium geldt. Volgens hem zijn zichtbaarheid, inclusie, toegankelijkheid, samenwerking en vernieuwing de kern van de nieuwe cultuuragenda voor de komende vier jaar. De volgende maand wordt de zogeheten ‘Culture Kick Amstelveen’ gehouden, waarover zo ongeveer alle culturele instellingen al persberichten hebben gestuurd en die dus bij de presentatie op herhaling neerkwam. Alleen P60 viel op door een pubquiz te presenteren met vijf vragen over Amstelveen.

Art Moves

Om te weten welke culturele activiteiten er in het najaar zijn, kan men dus de site visitamstelveen.nl bezoeken. Het thema van 2024 is ‘Art Moves’. Instellingen  organiseren bijvoorbeeld workshops, rondleidingen en voorstellingen. De directeur van museum JAN wees op de verlenging van de tentoonstelling met werken van Anton Heyboer, tijdens zijn leven vooral bekend geworden bij een groot publiek omdat hij er vijf vrouwen op nahield. Overigens deden vierduizend amateurfotografen mee aan een wedstrijd, waarvan twee foto’s werden getoond in de Landing (via hun applaus koos het publiek daarvan de beste). Voor meer informatie over alle cultuuractiviteiten de website www.visitamstelveen.nl/cultuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.