Het werk aan de A9 is in de loop van 2027 klaar, maar er wordt dag en nacht gewerkt. ’s Nachts staat vooral onderwater betonstorten op het programma. Omwonenden die daar hinder in hun slaap geluidshinder van ondervinden kunnen bij meer dat 60 decibel oordoppen op maat krijgen en bij meer dan 65 decibel een voucher voor overnachting elders (in een hotel). Dat vertelde een vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat (RWS) woensdag aan raadsleden.

Overigens blijft het kruispunt bij de Keizer Karelweg op de A9 het komende weekend open, hoewel eerder was gezegd dat het van donderdag 21 tot en met maandag 25 november dicht zou zijn voor verkeer. Dat heeft te maken met niet tijdige levering van materialen voor het inrichten van een nieuw kruispunt.

Uitstel

De werkzaamheden worden nu uitgesteld en het kruispunt blijft open. Dit geldt ook voor de op- en afrit aan de zuidkant van de A9. Het Stadshart (oprit 5) is in de richting Schiphol/Haarlem is vanavond (donderdag) wel dicht. Dat blijft zo tot volgende week donderdag (28 november) om 5.00 uur. De oprit wordt verlegd naar de onlangs geplaatste hulpbrug. Hierdoor kan de aannemer VeenIX op de huidige locatie van de oprit de verdiepte ligging gaan bouwen. Verkeer vanuit Amstelveen richting Schiphol/Haarlem wordt omgeleid via oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Utrecht/Almere en kan vervolgens keren bij aansluiting 4 Ouderkerk aan de Amstel. Kijk voor meer informatie op de website van Rijkswaterstaat(link is extern).

Risico’s

Het is een druk gebied, waar de A9 wordt gebouwd op een postzegel, op een uiterst beperkte ruimte, vertelde RWS. Dat is wel een uitdaging. Behalve de onderwater betonstort voor de noordelijke ‘bak’ en het verleggen van de kruising Keizer Karelweg staat onder meer het inhijsen van de Schilholbrug op het eerstvolgende programma. Het eerste kwartaal van het volgende jaar zal de nodige geluids- en verkeershinder opleveren. Trouwens heel 2025 wordt een pittig jaar voor weggebruikers en omwonden, vindt RWS. Op de vraag van Simon Lutz van GroenLinks kreeg die ten antwoord dat alle mogelijke tegenvallers in beeld zijn. RWS heeft van alle risico’s een overzicht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.