Het ergste leed lijkt voor een deel van de Amstelveners geleden. Van zondag (31 augustus) af worden Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan minder gebruikt, omdat het voor piloten weer mogelijk, bij goed zicht, in zuidelijke richting te landen op de Zwanenburgbaan (18C). Ook parallel landen op de Zwanenburgbaan en de Polderbaan is weer mogelijk bij goed zicht.
Luchtverkeersleiding Nederland heeft prioriteit gegeven aan de Zwanenburgbaan om de hinder voor de omgeving zo snel als mogelijk te beperken. Ook waren de weersomstandigheden gunstig. Hierdoor is het gelukt om de baan twee weken eerder dan de oorspronkelijke planning weer in gebruik te nemen.
Veilig
Met de ingebruikname van de Zwanenburgbaan vervalt het aangepaste baangebruik, waarbij tijdelijk extra inzet van de Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan noodzakelijk was. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werkt sinds half juni aan het vernieuwen van het Instrument Landing System (ILS) van deze baan. Dit systeem zorgt voor de veilige begeleiding van vliegtuigen naar de landingsbaan. Na de werkzaamheden op de grond waren er de afgelopen twee weken meetvluchten noodzakelijk om het systeem te testen. Na de positieve meetvlucht van afgelopen nacht heeft LVNL de baan vanochtend direct weer beschikbaar gesteld voor gebruik.
Betrouwbaarheidsperiode
Bij minder zicht kan de baan nog niet worden ingezet als landingsbaan. Dit kan pas na een betrouwbaarheidsperiode. Volgens internationale veiligheidseisen moet na de werkzaamheden het ILS namelijk gedurende circa dertig dagen betrouwbaar en stabiel werken. Na de betrouwbaarheidsperiode kan de baan weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan worden ingezet.
Meetvluchten
De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waarop vanuit zowel noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kan worden geland. Er volgen daarom nog meetvluchten voor de andere richting. Deze meetvluchten van drieënhalf uur zijn gepland in de nacht van dinsdag 10 september op woensdag 11 september en van woensdag 11 september op donderdag 12 september tussen 01:00 en 05:00 uur. Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren blijft preferent baangebruik mogelijk, waardoor de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk blijft. Mocht het door onvoorziene omstandigheden (zoals weeromstandigheden) niet mogelijk zijn om de meetvluchten uit te voeren, zijn de reservevluchten op vrijdag 13 september en zaterdag 14 september. Daarna is de Zwanenburgbaan, bij goed zicht, ook weer inzetbaar als landingsbaan in de noordelijke richting.
ILS
Bij een nadering met behulp van het Instrument Landing System (ILS) wordt gebruik gemaakt van een systeem dat op de grond staat. Dit is een radionavigatiesyteem dat de vliegtuigen ondersteunt om via een rechte lijn en vaste daalhoek geleidelijk te dalen naar de landingsbaan. Het ILS begeleidt het vliegtuig naar de juiste plek op de landingsbaan om veilig te landen. Het ILS zendt een signaal uit, dat vliegtuigen op ongeveer elf kilometer vanaf de landingsbaan kunnen oppikken.