De basisschool de Omnibus voert een door D66 gedroomde proef uit met de ‘rijke schooldag’. Het is een schooldag met daaraan gekoppeld een programma met onder andere sport, kunst en cultuur.
Om te zorgen voor meer gelijke kansen zegt D66 Amstelveen die ‘rijke schooldagen’ te willen invoeren. Daarom wordt in die visie van D66 een breed scala aan nu nog genoemde ‘buitenschoolse activiteiten’ geboden door de school. Bijvoorbeeld voorschool, kinderopvang, sport, kunst, cultuur, huiswerkbegeleiding, muziek en het ontdekken van techniek en natuur. Een verrijkte schooldag.
Kansen
D66-raadslid Saloua Chaara: “Kansenongelijkheid wordt voor een groot deel na school bepaald: word er thuis voorgelezen, krijg kinderen hulp bij huiswerk en ga zij ook naar sport- of muziekles? Met een rijke schooldag willen we álle kinderen gelijke kansen geven om hun talenten en creativiteit te ontwikkelen. De droom van D66 is elk Amstelveens kind een rijke schooldag te bieden. We gaan hier de komende tijd veelvuldig met ouders, schooldirecteuren en schoolbesturen over in gesprek. Hierbij zijn de lessen de we trekken uit de pilot op de Omnibus erg waardevol.”
Omnibus prikkelt
“Dat de gemeente en Onderwijsgroep Amstelland op de Omnibus beginnen met de rijke schooldag, is heel logisch”, zegt directeur Barbarella Janus van de Omnibus. “Wij zijn een brede school waar leerlingen worden geprikkeld om nieuwsgierig te zijn en te ontdekken. Bij ons op school stimuleren we de creatieve, culturele en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. Want alleen dan bereiden we onze kinderen goed voor op de toekomst. Zo’n rijke schooldag sluit dus naadloos aan bij waar wij naartoe willen met ons onderwijs.”
Pilot
In een gesprek tussen Janus en Chaara ontstond het idee op de Omnibus concreet werk te maken van de rijke schooldag. Hierna heeft D66 bij de behandeling van de gemeentebegroting voor 2022 in de raadscommissie ‘Burgers en Samenleving’ het voorstel gedaan bij wijze van pilot met de rijke schooldag op de Omnibus te starten.
Door gebruik te maken van een speciaal budget dat de gemeente van het Rijk krijgt om leerlingen cognitief, sociaal en emotioneel te stimuleren (de zogenaamde ‘gemeentelijke NPO gelden’) kan de pilot worden gefinancierd. Chaara: “We zijn enorm blij met het enthousiasme over de rijke schooldag en de toezegging van het college om hier voortvarend mee aan de slag te gaan. De Omnibus is een school die het echt goed doet, met fantastische leerkrachten, veel oog voor onderwijsvernieuwing en stevige samenwerking met ouders.”
De komende weken werken de gemeente en de Omnibus de exacte invulling en voorwaarden van pilot uit. De gemeente praat de komende tijd met schoolbesturen en schooldirecteuren over de verdere besteding van het gemeentelijk NPO budget.
En overal wordt het wiel weer overnieuw uitgevonden in onderwijsland. Dit gebeurde op mijn school al minstens 9 jaar geleden. Maar ja dit soort zaken zijn natuurlijk altijd leuk om je te profileren, zeker zo tegen verkiezingstijd.
Krijg het idee dat hier de politiek directe invloed wil op het onderwijs en flinke propaganda maakt ermee. Krijg er een nare bijsmaak van. Niet elke leerling heeft dit nodig wat D66 omschrijft. Straks heeft ook de PvdA, VVD, SP, CDA etc etc elk hun eigen onderwijsidee.
Lijkt me geen goede zaak. Laat de politiek zich wat verder houden van hoe scholen werken.svp.
D66 is bovendien niet het schoolvoorbeeld van een democratische partij die zijn eigen beginselen continu aan diggelen gooit. Referendum, achterkamers, geen transparantie, politieke beinvloeding bij de media (Kaag documentaire!), hoe ga je om met ongepast gedrag jegens vrouwen (in D66 kamerfractie en medeewerkers!), hoe Pechtold met vrouwen omgaat etc etc. Moeten ze dat ook leren op school?
Overdrijven is ook een vak, zeg! Die “rijke” schooldag gaat er alleen maar om dat kinderen kunnen kennismaken met vakgebieden waar een “normale” basisschool meestal niet verder komt dan de minimumdoelen en dan meestal ook nog in de interessesfeer van de kinderen. Bijvoorbeeld wij hadden jazzdance, een natuurclub, een techniekclub, schaken, wat programmeren , een koor enz. Dit werd gedaan in samenwerking met andere scholen. De organisatie ging geheel buiten de school om, enkel de schoolruimte werd ter beschikking gesteld en verplicht was er niets.