De nieuwe halte Uithoorn Centrum is nu klaar. Daar stond ook maandag een thematram, maar het duurt nog tot eind juli volgend jaar voordat reizigers zich door het verlengde van de Amstelveenlijn, die dus Amsteltram gaat heten, kunnen laten vervoeren. Niet meer naar het centraal station, maar dat in Buitenveldert: Amsterdam Zuid.

In juli zijn dus de bussen niet meer nodig. Dus stapt de Vervoerregio Amsterdam over op een ander bedrijf. Nu nog zorgt Connexxion voor busvervoer naar Amsterdam, maar wordt het Gemeente Vervoer Bedrijf, want dat beheert de tram.

Bomen

De Uithoornlijn is, zoals gezegd, het verlengde van de Amstelveenlijn. Er komen drie haltes in Uithoorn, maar in totaal zijn er acht kruisingen die bewaakt worden door beveiligingsbomen. De gemeente Uithoorn start daarom de komende maanden trainingen, als onderdeel van een campagne, vooral gericht op scholen. Want ook kinderen moeten daar oversteken.

Calamiteiten

Maandag waren vertegenwoordigers van alle betrokken partijen er, zoals de Vervoerregio, het GVB en de gemeenten Uithoorn, Amstelveen en Amsterdam. Zij beantwoorden vragen over de nieuw aangelegde infrastructuur, testperiode, veiligheidscampagne en exploitatiefase. Het testen van de tram geschiedt in diverse fasen. Tot en met volgende maand vindt het testen van de traminfrastructuur door aannemer Dura Vermeer plaats, zoals spoor, wissels, overwegen, bovenleidingen en alle techniek. De tram rijdt dan op diverse snelheden het hele traject af, waarna er gereld trams rijden in beide richtingen rijden, ook ‘s avonds en ‘s nachts. In december begint het testen van het tramsysteem, dat tot en met januari volgend jaar duurt. Daarna worden van februari tot en met juli worden bestuurders, rangeerders en beheerders opgeleid. Er zijn tweehonderd bestuurders nodig, vertelde wethouder Jan Hazen van Uithoorn. Ten dele worden dat buschauffeurs. Per uur wordt er tien keer in beide richtingen gereden, waarbij door het GVB ook diverse calamiteiten in het opleidingsprogramma heeft opgenomen, zoals een defecte tram. Het testen gebeurt steeds zonder reizigers aan boord. GVB en gemeente Uithoorn hebben oog voor veiligheid, verzekerden zowel beide als de Vervoerregio. Daaronder valt onder meer dat men niet op de trambaan mag lopen.

Bij de Uithoornlijn zijn zowel de Vervoerregio als de Provincie en de gemeente Amstelveen betrokken. Daarom was er een Amstelveense delegatie bij de opening van de halte. Onder meer bestond die uit verkeers- en vervoerwethouder Herbert Raat en beleidsadviseur op dat gebied Wilko Weiffering (foto).

5 REACTIES

  1. Hoeveel bushaltes gaan verdwijnen in de wijken? Daarover wordt met geen woord gesproken door onze pretletter Raat en ik kan me zo voorstellen dat het ov slechter bereikbaar wordt voor mn ouderen, net zoals in een groot deel van Amstelveen is gebeurd.

  2. Men wil toch alle lijnen die Amstelveen West (Van der Hooplaan, Keizer Karelweg, Amsterdamseweg, Amstelveenseweg naar Elandgracht) bedient als gevolg hiervan schrappen?
    Dus de lijnen 347 (Uithoorn) en 357 (Aalsmeer) zouden ofwel geschrapt ofwel enorm worden uitgekleed in frequentie. 348 (Uithoorn) en 358 (Aalsmeer) zouden sowieso geschrapt worden die gaan niet verder dan station Zuid vanuit Amstelveen West.

    Gevolg is versobering voor bereikbaarheid Amstelveen West.

    • Leuk voor alle (bejaarde) bezoekers die hun partner in de diverse verpleegtehuizen die hier liggen, willen bezoeken. ( huis á/d Poel, de Luwte) . Over de diverse aanleuncomplexen die hier liggen praten we niet eens.
      Wat ik wel zou willen weten is waar heeft u uw info vandaan?

    • De bereikbaarheid gaat door die tram enorm achteruit. De VVD staat er bij, kijkt er naar en lacht in haar vuistje. Hoe slechter het openbaar vervoer, hoe meer auto’s.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.